2011. április 12., kedd

A világ legfinomabb medvehagyma pestója

Volt már itt egy medvehagyma pesto, kár volt, mert utána évekig, konkrétan két évig azt hittem, hogy a medvehagyma pesto, hát finoman szólva is csak a szükség által létre hozott étel, amit a kora tavaszi vitaminhiány kényszerít ki. Zöldnek zöld, alkalmasnak végül is alkalmas, az íze viszont, hát, rossz. Csíp, meg olyan izé, szóval semmi jó nem volt benne.

Ez viszont itt maga a tökély lett, nem is töröm a fejem másik jelzőn. Még óda is született hozzá (igaz, én hisztiztem ki), a kommenteket kell olvasni. Sokat gondolkoztam rajta, hogy mégis mit lehetne a csípős verzióval kezdeni, hogy finom legyen, még jó, hogy a Pé nem tágított, ragaszkodott a pestójához, úgyhogy muszáj volt valamit kitalálni. Aztán a reteklevél pesto hozta meg az áttörést, fel kell ütni a medvehagymát valami nem csípős zölddel. Aztán már, hogy itt a szubalpin klímán vadon terem a medvehagyma, gondoltam, csapjunk bele, túl nagy kockázat nincs benne, leszámítva a parmezánt kilónként hatezerért, de hát úgyse kell bele egy kiló, medvehagymával meg teli a hűtő.

Recept:

2 csomó hónaposretek zöldje
3 marék/csokor medvehagyma, ami marha sok, de lehet több is, meg kevesebb is, mindegy
10 dkg törökmogyoró
10 dkg parmezán
extraszűz olívaolaj, amennyit felvesz, én olyan 2 dl-re tippelem, amit rácsorgattam, de inkább több volt.

A zöldeket alaposan megmossuk, lecsöpögtetjük, hozzáadjuk a többi hozzávalót, és összebotmixeljük. Közben hangosan anyázunk, párszor a leégetés szélére kerül a botmixer, ilyenkor egy kicsit beolajozzuk a pestónkat további extraszűz olívákkal, és pihenünk mindannyian. Közben azon töprengünk, hogy a botmixer feltalálása előtt eredetileg mivel készítették a pestót az olasz mammák, de a késsel vagdosásnál jobb nem jut az eszünkbe, vö. darabos padlizsánkrém vs. turmixolt.

Amikor az eredmény nagyjából homogén lesz (nem kell az túlzásba vinni, csak ne legyenek benne egész medvehagymák. Mogyorók lehetnek, az ajándék) üvegbe tesszük, közben kiveregetjük belőle a buborékokat. A tetejére kerülhet még egy kis extraszűz, hogy elzárja az oxigént. Hűtőben sokáig eláll.

Spagettire kell tenni úgy, hogy bekenje a tésztát, adagonként (tíz deka száraztészta) egy szűk evőanálnyi elég, vagyis jó sokáig kitart ez a mennyiség. Sót nem hiányolt. A Pé rend szerint még kap rá egy csomó parmezánt, én nem, mert a 90 napos diétába simán beépítem szénhidrát napokon (a zsír nem fehérje, se nem keményítő, és nem szénhidrát, vagyis semleges, mehet mindennap. A levél saláta, ahogy a mogyoró is, amennyi parmezán meg az egy evőkanál kész pestóban van, az nem borít semmit.)

Fotó nincs, mert megettem. Nem a fotót.

3 megjegyzés:

  1. na pont ezt ettem ma retek helyett petrezselyemmel úúúúúúristen menyei még mindig, hogy bírtam eddig nélküle...

    VálaszTörlés
  2. pont ezt ettem ma retek helyett petrezselyemmel (stílusosan a tiszteletedre) úúúúúúristen, hogy bírtam eddig nélküle?

    VálaszTörlés
  3. Na, itt vagyok, átállítottam, most már jöhetnek a kommentek. Na ugye, milyen finom és egyszerű? Szerintem én írok egy ilyen 20 perc főzés hülyéknek szakácskönyvet az elronthatatlan, extragyors kajákból, meggazdagszunk :D

    VálaszTörlés